امروزه توان تداوم یک سازمان در محیطی متغیر و رقابتی، مستلزم به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان است. نقش فناوری اطلاعات در سازمان ها به اندازهای پررنگ است که بسیاری از نظریه پردازان و مدیران عالی، سازمانها را به اتخاذ استراتژی هایی مرتبط با این فناوری توصیه میکنند. تكنولوژی اطلاعات ( (Information Technologyبا محوریت دانش و خردگرایی انسان و اندیشههایش به منظور بهرهبرداری از اندیشه، و سپردن امور تكراری و غیر خلاق به ماشین و همچنین افزایش كارآیی و آزاد سازی مهارتهای انسانی، در دهه های اخیر مورد توجه خاصی قرارگرفته است. تكنولوژی اطلاعات با افزایش توانایی سازمان ها موجب افزایش تنوع محصولات، بهبود كیفیت و جلب رضایت مشتری می شود که نهایتا این مهم سبب تسهیل روال اداری و افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت میگردد. از آنجائیكه تكنولوژی اطلاعات به عنوان محور توسعه جوامع و سازمانها مطرح است، بنابراین طراحی ساختار آن نیازمند ژرف اندیشی و تامل، همراه با ارائه مدل مناسب و بررسی مدلهای موجود در سازمانهای داخلی و خارجی است. از طرفی، بكار گیری و اجرای تكنولوژی در سازمانها یك نسخه تجویز شده كلی نیست و نمی توان با یك برنامه جامع تكنولوژی اطلاعات برای كلیه سازمانها و شركتها، ساختار فناوری اطلاعات را پیاده سازی و اجرا نمود. میتوان نتیجه گرفت که استفاده از کارشناسان و مشاوران زبده، در بهبود روند کار سیستماتیک سازمانها، تأثیرات بسزایی داشته و موجبات هم افزایی فردی و گروهی را فراهم می سازد.